Loading Events

סמינר תגליות בירושלים: "מסע בין דתות"

התחלה: יום ראשון, 05/11/2023
סיום: יום שלישי, 07/11/2023

בהדרכת ד"ר אורן גוטפלד, איילת אורפז, וראפע אבו-ריא

3 ימים מלאים, כולל לינה במלון הרמוני על בסיס חצי פנסיון

סמינר תגליות בירושלים יתמקד בתגליות הארכיאולוגיות וחידושי המחקר אודות העיר העתיקה של ירושלים. יָזַמְנוּ את הסמינר לרגל השקת הספר “ירושלים – נפלאות העיר העתיקה”, ספרו האחרון של אלי שילר ז”ל, ב”הוצאת אריאל”. אירוע השקת הספר יתקיים ביום ב’ ה־6.11 בשעות הערב.

הסמינר מורכב משלושה ימי סיור מלאים ומעמיקים, בהדרכת טובי החוקרים והמדריכים. כל אחד מימי הסמינר יעסוק במורשת התרבותית של אחת משלוש הדתות המונותאיסטיות שירושלים כה קדושה להן. היום הראשון, בהדרכת ד”ר אורן גוטפלד, יעסוק בתגליות ארכיאולוגיות מימי הבית השני ותגליות אחרות אשר נחשפות תחת בתי הרובע היהודי בשנים האחרונות. גוטפלד עצמו ניהל כמה מהחפירות החשובות שבוצעו ברובע היהודי לאחרונה. ביום השני איילת אורפז תכיר לנו את המסדר הפרנציסקני, שהופקד מטעם הוותיקן לשמור על המקומות הקדושים בארץ הקודש. נשמע על החפירות הארכיאולוגיות אשר קיים המסדר בעיר העתיקה. ביום השלישי של הסמינר ראפע אבו-ריא יציג לנו את שני פתחי השמים של ירושלים במסורת המוסלמית – חארם א-שריף (הר הבית) והר הזיתים. במהלך הסמינר ילונו המשתתפים במלון הרמוני שבנחלת שבעה – מלון אינטימי הממוקם במדרחוב ססגוני במרכז העיר.

להורדת תכנית הסמינר בקובץ PDF לחצו כאן

תגליות חדשות ברובע היהודי
יום ראשון 5.11.23 – בהדרכת הארכיאולוג ד”ר אורן גוטפלד

עם בוקר ניסע מתל-אביב לעיר העתיקה של ירושלים שם נתמקד בתגליות ארכיאולוגיות חדשות באזור הרובע היהודי. לאחר מלחמת ששת הימים ואיחוד ירושלים נוצרה הזדמנות נדירה בפני הארכיאולוגים לחשוף את השרידים העתיקים באזור הרובע היהודי, בטרם יושב הרובע מחדש. המשלחת הארכיאולוגית של האוניברסיטה העברית, בניהולו של פרופ’ נחמן אביגד ז”ל, ביצעה חפירה ארכיאולוגית אינטנסיבית באזור הרובע היהודי וחשפה את עברה המפואר של העיר.

בשנים האחרונות מתבצעות חפירות ארכיאולוגיות חדשות בעקבות הפיתוח העירוני התיירותי של אתרי הרובע. הסיור יתמקד בממצאים מהחפירות החדשות, שד”ר אורן גוטפלד ניהל את החשובות שבהן.

נצעד משער יפו אל עבר שער ציון ונחפש את השרידים של חומות העיר הקדומות לחומה העות’מאנית. בהמשך נראה את ממצאי החפירה הארכיאולוגית המתבצעת בשנים האחרונות בהר ציון ולאחר מכן נכנס לעיר העתיקה דרך שער ציון. נבקר בבית הכנסת “החורבה”, שם נראה את הממצאים אשר התגלו במהלך שיקום ושחזור בית הכנסת. נמשיך למתחם בית הכנסת “תפארת ישראל”, אשר שוחזר בשנים האחרונות לאחר שנחרב במלחמת העצמאות, שם נזכה לביקור נדיר בשטח חפירה שעוד לא נפתח לעיני הציבור. נמשיך אל אתר “הבית השרוף”, אשר נחשף על ידי משלחת אביגד, ובו התגלו שרידים משמעותיים מחורבן ירושלים על ידי הרומאים. נלמד על חידושי המחקר ונראה את הסרט החדש שהופק עבור המקום. נגיע אל מתחם “מעלית הכותל” – מיזם תיירותי אשר יחבר בין הרובע היהודי לרחבת הכותל. נראה את החפירות הארכיאולוגיות המתבצעות באתר, בניהולו של גוטפלד, ואינן חשופות עדיין לעיני הציבור. לסיום נגיע אל רחבת הכותל ונראה את השרידים הארכיאולוגיים אשר נחשפו לאחרונה מתחת לרחבה.

לאחר סיום הסיור נסע למלון וננוח מעט.

נסעד ארוחת ערב איטלקית חלבית במסעדה במרכז ירושלים.

 

“מקומות שמורים” – אתרי הקוֹסְטוּדְיָה הפרנציסקנית בירושלים
יום שני 6.11.23 בהדרכת איילת אורפז, מומחית לנצרות

בשנת 1342 קיבלו נזירי המסדר הפרנציסקני בולה אפיפיורית, אשר מינתה אותם לשמור על המקומות הקדושים בארץ הקודש. בסיור נכיר את המסדר הפרנציסקני ואת האתרים בעיר העתיקה שבבעלות המשמורת הפרנציסקנית של ארץ הקודש (“קוסטודיה טֶרָה סַנְטָה”). נכנס לרובע הנוצרי דרך “השער החדש” אל מנזר סן סלבדור, שם נפגוש נזיר פרנציסקני ונשמע ממנו על המסדר ועל פעילותו. נסייר ברחבי המתחם ובכנסייה הגדולה שבתחומו, אשר משרתת את הנזירים הפרנציסקנים ואת הקהילה המקומית דוברת הערבית. לאחר מכן נבקר ב”דאר אל-קונסול”, מתחם פרנציסקני שנפתח לאחרונה לביקורי קהל לאחר חפירה ארכיאולוגית אשר חשפה ממצאים חדשים ומרתקים. במקום היה בעבר מעונו של הקונסול הפרוסי בירושלים, ומכאן שמו. בהמשך נצעד ברחוב הוויה דולורוזה, הלוא היא דרך הייסורים של ישוע, ונשמע על תרומתו ההיסטורית של המסדר הפרנציסקני להתפתחות הדרך. נבקר במוזיאון הפרנציסקני שבתחנת ההלקאה. לאחרונה נפתחו מחדש חלקים מהמוזיאון ובהם מוצגים ממצאים ארכיאולוגיים מרתקים מהחפירות שניהלו הנזירים הפרנציסקנים באתרים שהופקדו בידם.

לאחר הסיור נצעד אל המלון למנוחה קצרה ולהתארגנות. לאחר מכן נלך אל מגדל דוד, שם נשתתף באירוע ההשקה של הספר “נפלאות העיר העתיקה” מאת אלי שילר ז”ל. תוכנית האירוע ופירוט ההרצאות מופיעים בקובץ נפרד. בתום האירוע תוצע למשתתפי הסמינר ארוחת ערב קלה ולאחריה נצפה בחזיון האורקולי של מגדל דוד. החיזיון, אשר מוקרן על קירות האבן העתיקים של המצודה, מספר את תולדותיה המופלאות של העיר ירושלים, על שלל תקופותיה ושליטיה.

 

שני פתחי השמים של ירושלים בתרבות המוסלמית: הר הבית והר הזיתים
יום שלישי 7.11.23 בהדרכת הארכיאולוג ראפע אבו-ריא, רשות העתיקות

עם בוקר ניסע לעיר העתיקה ונעלה אל הר הבית דרך שער המוגרבים. ההר מוכר ביהדות כ”הר המוריה”, עליו התרחשה על פי המסורת עקדת יצחק ועליו נבנו בית המקדש הראשון והשני. ההר קדוש גם למוסלמים, אשר מכנים אותו “אל-חרם א-שריף” (الحرم الشريف) – כלומר, המקום הקדוש המכובד. הסיור יתמקד במורשת המוסלמית של הר הבית ובמהלכו נראה את מסגד אל-אקצא, כיפת הסלע ואתרים נוספים ברחבי ההר, שנבנו עליו במהלך ההיסטוריה על ידי השושלות המוסלמיות ששלטו בירושלים. נלמד על עלייתו לשמים של מוחמד המתוארת בספר הקוראן, על פיה הוסק שבירושלים מצוי פתחו של גן העדן. לאחר מכן נרד מהר הבית ונסייר ברובע המוסלמי, ושם נתרשם מאתרי המורשת המוסלמית העתיקים שאינם מוכרים למרבית המבקרים בעיר העתיקה של ירושלים. בהמשך נסע אל הר הזיתים ונבקר במסגד כנסיית העלייה, ונלמד על השרידים הארכיאולוגיים של מה שנבנה על ידי נוצרים וגם על ידי מוסלמים, אשר ציינו את המקום ממנו עלה ישוע (נבי עיסא) לשמים. ככל שיאפשר הזמן נראה אתרים נוספים בהר הזיתים.

לסיום נצפה על ירושלים העתיקה מהר הזיתים, נזהה את האתרים בהם ביקרנו בשלושת הימים האחרונים ונסכם את הסמינר. משם ניסע בחזרה לתל-אביב.

 

 

פרטים נוספים


סיור באוטובוס

5.11 – 07:30 – יציאה מתל-אביב

7.11 – 19:30 – חזרה משוערת לתל-אביב

  • יתכנו שינויים בתוכנית הסמינר בשל מזג האוויר, תיאום ביטחוני ושיקול דעת של הצוות
  • אופי ההליכה: כ-3 עד 4.5 ק”מ הליכה מדי יום, ברחובות העיר העתיקה
  • תוכנית הסמינר כוללת ביקור באתרי חפירה ארכיאולוגיים שאינם מוסדרים לקליטת קהל
  • הכניסה למקומות הקדושים (בכל ימי הסמינר) היא ללא נשק ובלבוש צנוע (ללא מחשוף, ברכיים וכתפיים מכוסים)
  • הכניסה להר הבית למבקרים לא מוסלמים היא ללא כניסה למסגדים ואין לבצע טקסי פולחן

 

עלויות

המחיר למטייל בחדר זוגי: 2,485 ₪

המחיר למטייל בחדר יחיד: 3,185 ₪

 

תנאי ביטול

עד ה־30 באוגוסט : ללא דמי ביטול

החל מה־31.8 ועד ה-1.10 : דמי ביטול בסך 33% מעלות הסמינר

החל מה־2.10 ועד 22.10 : דמי ביטול בסך 66% מעלות הסמינר

החל מה־23.10 ועד למועד הסיור: עלות הסיור לא תוחזר.

 

הסיור כולל:

  • לינה במלון הרמוני במרכז ירושלים, על בסיס ארוחת בוקר
  • שתי ארוחות ערב: מסעדה איטלקית חלבית ביום א’, ארוחת ערב קלה ביום ב’
  • אוטובוס צמוד ביום א’ וביום ג’
  • תכנון והדרכה על ידי צוות תגליות ומיטב החוקרים
  • מנהלן צמוד לכל הסיור
  • השתתפות באירוע השקת הספר “נפלאות העיר העתיקה” מאת אלי שילר ז”ל ומופע אורקולי במצודת מגדל דוד, ספר חינם למשתתפי הסמינר היישר ממכבש הדפוס
  • כניסות לכל האתרים בתוכנית ולאתרים נוספים על פי שיקול הצוות
  • תשר לנותני השירות במלון, במסעדות ובאתרים

 

הסיור אינו כולל:

  • כול מה שלא צוין במפורש כנכלל
  • ארוחות צוהריים ושתיה במשך היום

 

סיור עם תגליות מבטיח לכם:

  • סיור בדגש ארכיאולוגי, היסטורי ותרבותי, המשלב את מיטב האתרים
  • הדרכה איכותית ומעמיקה
  • מנהלן אשר אחראי על הארגון והלוגיסטיקה
  • תכנון זמן אופטימאלי
  • בית מלון באיכות גבוהה, אשר יאפשר לכם מנוחה נאותה לקראת עוד יום אינטנסיבי
  • חברותא בקרב מטיילים סקרנים ויודעי ח”ן
2,485.00₪ – 3,185.00₪

הזמנות

The numbers below include tickets for this event already in your cart. Clicking "Get Tickets" will allow you to edit any existing attendee information as well as change ticket quantities.
ההרשמה הסתיימה