ד''ר אלון שביט

מנכ''ל העמותה

ד''ר אלון שביט

מנכ''ל העמותה

ד”ר אלון שביט יזם את הקמת העמותה ומשמש כמנהלה מיום היווסדה. שביט בוגר החוגים לארכיאולוגיה וללימודי ארץ-ישראל באוניברסיטת חיפה. את התואר השני ביצע באוניברסיטת תל-אביב, בהנחיית פרופ’ ישראל פינקלשטיין. כותרת התזה: “עמק איילון וסביבתו בתקופת הברונזה והברזל”. עבודת הדוקטורט של שביט בוצעה אף היא בהנחיית פינקלשטיין וכותרתה: “מערכים יישובים במישור החוף דרומי של ארץ ישראל בתקופת הברזל ב'”.

ד”ר שביט הינו מורה דרך מוסמך ובמשך שנים רבות לימד ארכיאולוגיה בקורסי מורי דרך. הוא עבד ברשות העתיקות מיום הקמתה ולמשך ארבע שנים, בהן שימש כארכיאולוג מחוז המרכז ומחוז תל-אביב. שביט ביצע את הסקר קדם התכנון של העיר מודיעין (בשנים 1991-1990) ואת הסקר קדם התכנון של כביש חוצה ישראל (בשנים 1994-1993). לאחר פרישתו מרשות העתיקות שימש כמתאם חפירות ההצלה הארכיאולוגיות בתוואי כביש 6, מהמיזמים הלאומיים הגדולים בתולדות המדינה. באותן שנים פעל שביט לפתיחת שוק הארכיאולוגיה החוזית לתחרות.

בשנים 1998-1996 הוא לימד את קורס הסקר הארכיאולוגי בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל-אביב.

ד”ר שביט ניהל חפירות ארכיאולוגיות באתרים: לוד, תל מלוט, תל חמיד, נתיב העשרה ובבית הקברות ממילא בירושלים.

שביט יזם בשנת 2005 את המיזם הארכיאולוגי-הקהילתי בלוד, מהמיזמים רחבי ההיקף מסוגם בעולם, ומאז הוא מנהל אותו.

שביט עורך את הערכים הארכיאולוגיים באנציקלופדיה העברית המקוונת וכן הוא המייסד והעורך של השנתון לוד, “דיוספוליס – עיר האלוהים”. בשנת 2022 יצא לאור ספרו של שביט “השטן מהלך בעיר האלוהים“. הספר כולל את הסיכום העדכני ביותר אודות תולדות העיר לוד, אחת מהערים החשובות ביותר בתולדות ארץ ישראל. בספר ישנו סיכום ראשוני בעברית המציג את תחום הארכיאולוגיה הקהילתית. יתר פרקי הספר מתארים את המיזם הארכיאולוגי הקהילתי בלוד, מיזם המתנהל מאז שנת 2005 והוא רחב ההיקף מסוגו בארץ ומהגדולים מסוגו בעולם.