פירמידות - לא מה שחשבתם: על פירמידות עתיקות וגדולות מחוץ למצרים

הפירמידות הן תופעה עולמית. מסיבות שאיננו בטוחים לחלוטין, לפני כ -5,000 שנה, האנושות החלה לבנות פירמידות, זמן קצר לאחר שהחלה לבנות מבני אבן. מבנים מלכותיים אלה נמצאים כמעט בכל יבשת בכדור הארץ. יש פירמידות באפריקה, באירופה, באסיה ובכל רחבי היבשת האמריקאית. למרות שהפירמידות המפורסמות ביותר הן אלה שבגיזה במצרים, ישנן פירמידות רבות אחרות שהן לא פחות מרתקות.
הפירמידות העתיקות ביותר בעולם מזוהות בברזיל. הפירמידות הברזילאיות, שנבנו בעיקר בצדפים, נחשבות לבנות כ-5,000 שנה. ארכיאולוגים מעריכים שבברזיל היו עד כאלף פירמידות בשלב מסוים. כיום נותרו רק בודדות, ובקושי ניתן לזהותן. למעשה, פירמידות ברזילאיות רבות נהרסו בעשורים האחרונים מכיוון שהתייחסו אליהן כחורבות ולא הבינו את מהותן.
הפירמידות הברזילאיות היו מבנים גדולים, חלקם בגובה 50 מטרים (כגובה בניין בן 16 קומות), ושטחן יותר מ 148 דונם (שטח של כ-385 X 385 מטרים). מבחינת הנפח, הפירמידות הברזילאיות היו גדולות בהרבה מהפירמידות המצריות. קיומם של מונומנטים כאלה מלמד על חברה מאורגנת מאוד שנשלטה על ידי שליטים יציבים, בעלי שליטה על משאבי הטבע ועל האנשים לפני יותר מ -5,000 שנה.
פירמידות נבנו גם בפרו. למעשה, אחת התרבויות העתיקות ביותר בדרום אמריקה מקורה בפרו. עיר- המדינה קָרָל (Caral) הייתה מטרופולין משגשג לפני כ -4,600 שנה. ישנם חוקרים המייחסים לעיר זו, על מבני הציבור שלה, בהם הפירמידות, את שורשי תרבויות האנדים ואת ראשית העיור ביבשת אמריקה.    

מבנה פירמידלי בקרל (Caral) בפרו

אל מירדור (El Mirador)

אחת הפירמידות המדהימות ביותר ביבשת אמריקה נמצאת בגואטמלה. רוב האנשים לא יודעים שהיא בכלל קיימת, למרות העובדה שמבחינת הגודל, היא גדולה יותר מהפירמידה של חופו בגיזה .
העיר העתיקה אל מיראדור, (בתרגום לעברית: המִצְפֶּה), מוסתרת כעת מתחת לצמחייה עבותה. עיר המאיה העתיקה פרחה סביב המאה השישית לפסה”נ ועד המאה הראשונה לספירה והגיעה לשיאה סביב המאה השלישית לפסה”נ. באתר שלושים וחמישה מבנים פירמידאליים שנבנו עם פלטפורמה מלאכותית מסיבית ועליה שלוש פירמידות. שניים מהמבנים הגדולים ביותר שזוהו באל מירדור הם מבנים המכונים ‘אל טיגרה’ בגובה של כ 55 מטר, ו-‘לה דנטה’.
לה דנטה (La Danta) היא פירמידה מסיבית, אחת הגדולות בעולם המאיה, וגובהה 57 מטרים. נפח אבני הבניה של הפירמידה יותר מ -2,800,000 מ”ק, מה שהופך אותה לאחת הגדולות בעולם. לשם השוואה, נפח הפירמידה הגדולה של חופו בגיזה כ- 2,300,000 מ”ק. אם ניקח בחשבון את הפלטפורמה האדירה, מעשה ידי האדם, שעליה נבנתה הפירמידה, לה דנטה הינה אחד המבנים העתיקים המסיביים ביותר שנבנו אי פעם על ידי בני אדם בהיסטוריה. הבסיס עליו ניצבת הפירמידה הוא כ-180,000 מ”ר (כ-424 X 424 מ’).
בניית מונומנט כזה בימי קדם וודאי היוותה אתגר גדול בהתחשב בקשיים הטכניים של הפרויקט. עם זאת, ככל הנראה, בניית הפירמידה המסיבית התרחשה במשך כמה עשורים במהלכם התפתחה מפירמידה קטנה. הנסן חישב שנדרשו 6,730,769 ימי עבודה רק להובלת חומרי הגלם לבניית הפירמידה, כלומר אלף עובדים העובדים 18.44 שנה (כולל שבתות, חגים וחופשות) רק בהובלת חומרי הבניה.
הפירמידה הגדולה ביותר על פני כדור הארץ היא מונומנט עתיק הממוקם 101 ק”מ דרומית-מזרחית למקסיקו סיטי. גובהה 54 מטרים, ובסיסה משתרע על שטח של כ-180 דונם. הפירמידה נבנתה כמקדש לכבוד אחד האלים החשובים ביותר בתרבויות המסו-אמריקניות, הנחש בעל הנוצות, הידוע בקרב המאיה כ’קוּלְקוּלְקָן’ (Kukulkan), ובין האצטקים כ’קֶצָאלְקוֹאטֶל’ (Quetzalcoatl).
הפירמידה הגדולה של ‘צ’וֹלוּלָה’ (Cholula) היא הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם בעולם. לפירמידה נפח כולל מוערך ב- 4.45 מיליון קוב, כמעט פי שניים מהפירמידה הגדולה בגיזה במצרים. על פי האגדות של האצטקים היא נבנתה על ידי ‘שֶלוּאָה’ (Xelhua), אחד משבעת ענקי המיתולוגיה האצטקית.

מודל של הפירמידה בצ’ולולה Shutterstock ©

הפירמידות העתיקות ביותר

בהתחשב בגילן ובעובדה שהפירמידות בברזיל בנויות מלבנים ומצדפים, רבות מהן התפוררו מזמן, ואיבדו לחלוטין את צורתן הפירמידלית.
עם זאת, כמה מהדוגמאות הגדולות ביותר נותרו עומדות בימינו, והן נראות כמו גבעות מאסיביות. אחת הפירמידות הגדולות בברזיל נמצאת לא רחוק מהעיירה המודרנית יגוארונה (Jaguaruna), בצפון המדינה, קרוב לחוף האוקיאנוס האטלנטי. הפירמידה משתרעת על שטח משוער של 100 דונם          
(הפירמידה של גיזה משתרעת על פני 53 דונמים). על פי הערכות היא התנשאה לגובה של מעל 50 מטרים. בראש הפירמידות הברזילאיות נבנו מקדשים. רעיון דומה אומץ בפירמידות במרכז אמריקה שנבנו כ-3000-2000 שנים מאוחר יותר על ידי תרבויות כמו המאיה.

הפירמידה בצ’יצ’ן איצא Chichen Itza – מקסיקו
לקריאה נוספת - לקריאת המאמר בPDF