המקדש העתיק ביותר בעולם- 7,300 שנה לפני הפירמידות במצרים

המונומנט העתיק שנבנה על ידי תרבות לא ידועה שאולי הייתה עדה ואף שרדה, אירוע קוסמי בסביבות 10,000 שנים לפני הספירה.

לפני כ- 11,500 שנה, קבוצת אנשים מסתורית, בתחומה של תורכיה כיום, הקימה באבנים במשקל טונות עיגולים מורכבים שיצרו את מה שנחשב כיום כמתחם המקודש העתיק ביותר על פני כדור הארץ.

למעשה, המתחם העתיק הידוע בשם Göbekli Tepe – שפירושו תל הכַּרסְתָן (בתרגום מתורכית) – נבנה באלף העשירי לפני הספירה. האתר הארכיאולוגי של Göbekli Tepe נמצא בדרום-מזרח תורכיה. הוא ממוקם כ-12 ק”מ מהעיר šanliurfa, או כפי שהיא מוכרת גם כאוּרְפָה (עיר סמוכה לגבול עם סוריה, ממנה הגיעו לישראל בני העדה האורפאלית). רוב המקדש העתיק נותר חבוי מתחת לפני השטח, מכוסה על ידי תל מלאכותי המתנשא כעת לגובה של יותר מ -15 מטרים. המקדש הוכרז בשנת 2018 כאתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונסקו.

באתר הוצבו יותר ממאתיים עמודים, הסדורים בעשרים מעגלים, אשר זוהו עד כה באמצעות סקרים גיאו-פיזיים. כל אחד מהעמודים הללו מסיביים ומתנשאים לגובה של לפחות שישה מטרים. כל אחד מהעמודים שוקל עד 10 טון. במחצבה סמוך לאתר נמצא עמוד שהכנתו לא הושלמה, אשר משקלו מוערך ב-50 טון. לא ברור איך בדיוק הצליחה קבוצה של אנשים לחצוב להוביל ולהציב אבנים כה מסיביות, לפני למעלה מ-12,000 שנה? התעלומה הגדולה עוד יותר היא העובדה שלפי ההיסטוריונים, המקדש המורכב הזה נבנה על ידי לא יותר מאשר ציידים-לקטים מקומיים. עם זאת, המורכבות, העיצוב והגודל של גוֹבַּקְלִי טֶפֶּה מצביעים על האפשרות שהאתר הוקם על ידי תרבות שייתכן שנעלמה במהלך האסון האחרון בעולם. 

האתר עצמו יוצא דופן, אך עוד יותר יוצאת דופן ההילה המסתורית שעוטה אותו. כל אחד מהעמודים המגליתים בגובקלי טפה הוצב בשקעים שנחצבו ככל הנראה בסלע. בשלב השני, אותו מתארכים לתקופה הניאוליתית הקדם-קירמית (PPNB), הקימו בנאי המקדש עמודים שהוצבו בחדרים מלבניים בעלי רצפות גיר כתוש ומוחלק למשעי. מסיבות שעדיין איננו יודעים, האתר ננטש ונקבר לאחר התקופה הניאוליתית.

למרות שהאתר כולו היה סוג של מקדש קדום בו בוצעו פעילויות דתיות וטקסיות שונות, אנו לא יכולים לומר בוודאות כיצד תפקד ולמי הוקדש, שכן לא נמצאו עדויות בכתב אודות האתר . עם זאת, אנו יודעים שגובקלי טפה היה אתר בעל חשיבות רבה בזכות גודלו העצום, ובזכות מקדשים קטנים בהרבה, אם כי דומים, שנמצאו בסביבתו, ונראה כי הדבר מצביע על כך שגובקלי טפה שימש מעין “מקדש מרכזי”. המתחם המקדוש בגובקלי טפה פעל מאות שנים רבות.

האתר מחולק לשלוש שכבות בהתאם לגיל המבנים. השכבה הקדומה כוללת מכלולים מעגליים הסדורים בקוטר שבין 10 ל 30 מטר. המאפיין הבולט ביותר בשכבה האמצעית הוא קיומם של עמודי גיר ענקיים בצורת T אשר שולבו במדויק בקירות הפנים המאסיביים של האתר.

עד כה, חפירות ארכיאולוגיות חשפו ארבעה מבנים כאלה, אם כי סקרים באתר מלמדים שישנם לפחות 16 מבנים דומים אחרים שעדיין נמצאים מתחת לפני השטח. על פי ההערכה, כל אחד מהמבנים מכיל שמונה עמודים, דבר המרמז על 200 עמודים בסך הכל בגובקלי טפה בלבד. מרבית הסלעים המאסיביים הועברו ממחצבות סמוכות, מרחק של כמה מאות מטרים מהמקום בו האבנים ניצבות כיום. הבונים הציבו שני עמודים גבוהים, זה מול זה, במרכז כל אחד מהמעגלים בגובקלי טפה. החוקרים הציעו שהמעגלים היו מקורים בתקרה. בתוך המעגלים נמצאו עדויות לספסלים עשויים אבן המצביעים על כך שבמקום התכנסו אנשים. בנוסף לגודל המדהים של העמודים, המוטיבים הדקורטיביים שלהם הם מהמיוחדים ביותר בעולם העתיק. עמודי האבן היו מקושטים בסמלים מופשטים, בפיקטוגרמות (תבליטים מופשטים אשר כנראה נועדו להעביר מסרים וניתן לראות בהם מעין פרוטו-טיפוס של כתב קדמון) ובתבליטי בעלי חיים. הפיקטוגרמות מייצגות סמלים מקודשים, ורבים מהם דומים לאלה שנמצאים בציורי המערות הניאוליתיות ברחבי העולם. התבליטים הידועים ביותר בגובקלי טפה מתארים אריות, שוורים, דובים, שועלים, צביים, חמורים, נחשים וזוחלים אחרים. בוני האתר אף עיטרו את התבליטים בסמלים של פרוקי רגליים ובציפורים בהם במיוחד נשרים. בנוסף לסמלים ולמוטיבים החייתיים השונים, קיימות גם כמה דמויות אנושיות בין הסמלים באתר. בחלק התחתון של העמודים בצורת ה- T גולפו  זרועות אדם. לדברי קלאוס שמידט מהמכון הארכיאולוגי הגרמני, הזרועות נועדו לייצג אלים שהאנשים הקדמונים סגדו להם.

אף על פי שהסביבה בה נמצא כעת גובקלי טפה הינו ערבה צחיחה, בתקופה בה נבנה המתחם, לפני כ-12,000 שנה, ככל הנראה האזור היה מיוער ושופע בצמחיה ובמגוון גדול של חיות בר.

בשכבה האמצעית, שתוארכה לסביבות 9,000 ו 8,000 לפני הספירה, הבונים יצרו חדרים מלבניים קטנים יותר ביחס לתקופה שקדמה לה. על פי החוקרים, הבניינים המלבניים משקפים התפתחות בתכנון האתר והם מנצלים את המכלול בדרכים יעילות יותר. בשכבה המאוחרת, האתר נקבר תחת פסולת, בעיקר נתזי צור, כלי אבן ועצמות בעלי חיים. הסיבה המדויקת, לכך שאנשים עבדו קשה כל כך לקבור אתר מסיבי כל כך, נותרה אחת התעלומות הגדולות סביב גובקלי טפה.

בנוסף לעמודי האבן המורכבים, העיגולים והסמלים בגובקלי טפה, אחת התגליות המדהימות ביותר שנעשו מתחת לפני השטח היא עמוד אבן הדומה לעמוד טוטם. גובהו 1.92 מטר, והוא מזכיר באופן מוזר את עמודי הטוטם שהתגלו בצפון אמריקה. העמוד כולל שלוש דמויות, שהגדולה מביניהן מייצגת טורף, ככל הנראה דוב, ומתחתיו תבליט אנושי. מכיוון שהפסל נפגע, הפירוש שלו אינו ברור לחלוטין.