ההרפוקראטס מיבנה-ים - סיפורי חפצים ארכיאולוגיים

מאת: פרופ' משה פישר

בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו ביבנה-ים (גן לאומי חוף פלמחים) נתגלתה בין שלל הממצאים צלמית-תליון מזכוכית יצוקה, שגובהה רק 3 ס”מ. הצלמית מתארת ילד עם אצבע ידו על שפתיו. החפץ נתגלה בשכבת חורבן שנגרם על ידי החשמונאים כשכבשו את ערי החוף הארץ-ישראלי בשלהי המאה השנייה לפני הספירה. החפץ היה חלק מפרטי אמנות ופולחן של המתייוונים באתר. הדמות הזאת מוכרת בעולם הארכיאולוגי ובתולדות האמנות כהרפוקראטס.

פסלון-תליון הרפוקראטס מיבנה ים

מיהו הרפוקראטס ומה הוא מסמל? מה עושה תליון של הרפוקראטס בעיר נמל ארץ-ישראלית כמו יבנה-ים?

לשם כך, אחזיר אתכם למצרים העתיקה ולאגדותיה הנפלאות. זה מתחיל בסיפור אהבה (איך לא?) בין האלה איזיס לאל אוזיריס. את שלוות האהבה הפר סת, אחיו הקנאי של אוזיריס, כשהצליח לכלוא את אוזיריס בארגז ולהשליכו לנילוס. הארגז, שהפך מן הסתם לארון קבורה, צף לאורך החוף המזרחי של הים התיכון עד גְּבָל, שבצפון לבנון. בינתיים, איזיס, האבלה והמבכה את מות בעלה העלתה בדמעותיה את מפלס הנילוס, ובכך גם תרמה לפוריותה של מצרים ולאושר תושביה! אבל, הסיפור לא נגמר, סת לכד את הארון ובו גופו של אוזיריס וביתר את גופתו של זה לחתיכות. איזיס, לא אמרה נואש, היא תרה בחיפוש אחרי בעלה, עברה כל נמל משפך הנילוס ועד גבל, הצליחה לחבר את כל חלקי גופו של אוזיריס ואף להחיות אותו באמצעות אוויר קדוש שהיא הרעיפה עליו המתואר בצורת כנפי נץ, עד שלבסוף היא התעברה ממנו והולידה את צאצאו, הלוא הוא “הורוס הילד”,  הר–פי–כרוד – במצרית, וביוונית – הרפוקראטס.

האלה איזיס

בימי אלכסנדר הגדול, בעת כיבושה של מצרים בידי העולם ההלניסטי, ומאוחר יותר בידי האימפריה הרומית, הסיפור המיתולוגי הזה והפולחן המתלווה אליו הפכו לנחלת הכלל. בגלל הקשר של המיתוס לשייט, הוא אומץ כפולחנם של ימאים ושל ערי נמל. איזיס הפכה לפטרונית של יורדי הים והרפוקראטס לעוזרה. העיקרון שליווה אותם היה  החיפוש אחרי הצדק, וזה נעשה בשייט מנמל אחד למשנהו. על מנת לגלות את הצדק, נהגו להתחבר לפולחנים מסתוריים, למיסטריות, שהיו כרוכות בטקסים ססגוניים אשר לוו לעתים בלקיחת סמים ובמופעים ארוטיים, אולי מעין השתקפות של המציאות שאפיינה את ערי הנמל.
מסמך (פפירוס ממצרים), מהתקופה הרומית, מונה את כל ערי הנמל ממצרים ועד גבל, שבהן התקיים פולחן של איזיס ובנה הרפוקראטס.

מהו מקומו של הרפוקראטס, הילד המלווה את אמו, בכל הסיפור הזה? מהי תנוחת האצבע האופיינית על השפתיים, שהפכה לסמלה של השתיקה? 
עיון במקורות ההיסטוריים ובספרות של התקופה ההלניסטית והרומית מאפשר לנו לקבל תשובות לשאלת הקשר של  הרפוקראטס לשתיקה, או יותר נכון, לשמירת הסוד. בנה של איזיס מורה על שמירת הסודות, כלומר המיסטריות שלה, שרק בעזרתם היא יכולה להשיג שוב את אוזיריס, בעלה. “אצבעו של הרפוקראטס מורה לנו להיות בשקט“, אומר אחד ממפרשי המיתולוגיה המצרית-הלניסטית. אובידיוס, המשורר הרומי, מתקופת הקיסר אוגוסטוס, מדבר על “השתקן שאת פיו לא יפצה, אצבעו על שפתו” (מטמורפוזות 9, 692). על פי אובידיוס, הידוע גם כמשורר של החוויה הארוטית, הרפוקראטס היה שומרם של הנאהבים בסוד.
פלוטרכוס, ההיסטוריון היווני שחי במאה השנייה לספירה, הידוע יותר כמחברם של “חייהם המקבילים של האישים” , חיבר גם חיבור אודות הפולחן של איזיס, ובו בין היתר, בהתייחסו לשמירה על סוד, אף ידע לספר כי איזיס עונדת את התליון על צווארה”,  הנחשב “לקול אמיתי” שעליו שומר הרפוקראטס.

קטע מרצפת פסיפס מחפירות יבנה ים

מה הקשר של הרפוקראטס ליבנה-ים? הצלמית הקטנה מלמדת על הפולחן של איזיס במקום, והרי זה לא יפתיע אותנו, כי בעיר נמל הלניסטית לחופו של הים התיכון אנחנו, ואפילו באחת התחנות בחיפושיה של איזיס אחרי בעלה אוזיריס. הרפוקראטס הילד, הוא אשר שמר על סוד המבצע. לנו, הארכיאולוגים וההיסטוריונים, הממצא הקטן של הרפוקראטס מסייע להמחיש את האווירה ואת אורח החיים של התקופה.

1סקירה זאת מבוססת על ממצאי מחקר משותף עם ד”ר רותי ג’קסון-טל, זוהי סקירה
ראשונה בסדרת סקירות שתוקדשנה לחפצים עתיקים ייחודיים

לקריאה נוספת - משה פישר 2007, שתיקה קלאסית – הערות לשתיקה על השתיקה בעולם הקלאסי – ההרפוקראטס מיבנה-ים כמשל. מתוך: מיכל אפרת, עורכת, שתיקות. על מקומה של השתיקה בתרבות וביחסים בין-אישיים. תל אביב: הוצאת רסלינג, עמ' 39-29.